5 iulie 2009

Subiectul operei de arta. Natura moarta

Natura moarta este situata la nivelul de jos al ierarhiei genurilor deoarece nu il reprezinta pe om si nu are legatura cu creaturile vii. Totusi astfel sunt dezvaluite sensuri metaforice ale lucrurilor.

La inceput, obiectele s-au introdus cu discretie in operele cu caracter istoric, religios sau mitologic. In pictura lui David de mai jos, se observa un cos cu lucru de mana pe masa, care nu deranjeaza cu nimic compozitia.

Lictorii ii aduc lui Brutus corpurile fiilor sai
Louis David, 1789
Muzeul Luvru, Paris
sursa

Ca gen independent, natura moarta a aparut in secolul al XVII-lea, ezitand intre exercitiu de stil si lectie filosofica. In tarile profund catolice, unde nu se cuvenea reprezentarea obiectelor numai pentru delectarea privirii, natura moarta se agata de o justificare religioasa sau morala. Juan Sanchez Catan este preocupat de semnificatia metafizica a lucrurilor pe care le picteaza. Reprezentand legume neinsemnate si fructe suspendate de sfori, el contribuie in primii treizeci de ani ai secolului al XVII-lea la fasonarea tipului de natura moarta specific spaniola numita bodegones.

Natura moarta cu pasari, legume si fructe
Juan Sanchez Catan, 1602
Muzeul Prado, Madrid
sursa

Pictura flamanda isi asuma mai mult decat altele responsabilitatea nu numai de a picta minunat lucrurile efemere, ci si de a le reda voluptatea. Astfel, intalnim in picturi buchete de flori, mese puse sau mancaruri imprastiate, cochilii exotice si bijuterii pretioase.

Natura moarta cu placinta, ulcior de argint si crab
Willem Claesz Heda, 1658
Frans Halsmuseum, Haarlem
sursa

Bibliografie: Pictura, secrete si dezvaluiri, Nadeije Laneyrie-Dagen, Grupul Editorial RAO

Vezi si: Pictura istorica, Portretul, Peisajul,Lucrari de tip "bodegon" - Velazquez, Scena de gen

Niciun comentariu: