19 mai 2009

Diego Velazquez - lucrari in stil "bodegon"

Am mai vorbit aici de stilul si tehnicile lui Velazquez, mentionand si lucrarile sale in stil bodegon. In limba spaniola, bodegon insemna, in sensul sau de baza, un local pentru oamenii din clasele inferioare. A fost apoi imprumutat in pictura pentru a desemna acele tablouri care infatisau scene din viata oamenilor modesti, unde mancarea si bautura jucau un rol important. Uneori erau infatisate interioare de taverne, alteori doar bucatarii sau imprejurimi mai neobisnuite.

Intre anii 1617-1623, cand se afla la Sevilia, Velazquez a pictat numeroase tablouri de acest gen. Desi considerate triviale, artistul a reusit sa le imprime o adevarata seriozitate, demonstrandu-si maiestria in prezentarea imaginilor naturale si redarea detaliilor.

Cel mai important tablou un stil bodegon este Negustorul de apa din Sevilia. Velazquez a prezentat acest tablou unui inalt curtean, Juan de Fonseca, care il ajutase si il sprijinise. Tabloul era o adevarata carte de vizita, artistul redand impecabil detaliile, cum ar fi picaturile de apa care se scurg pe ulcior sau paharul plin oferit tanarului.


Negustorul de apa din Sevilia
Diego Velazquez, 1620
sursa

In cele doua tablouri de mai jos, Servitoarea maura ajutor de bucatareasa si Femeie batrana prajind oua, pictorul a redat interioare de bucatarii, unde se observa vasele de gatit specifice vremurilor, redate cu maiestrie intr-un mod realist, accentul cazand pe detalii. Personajele sunt surprinse in timpul muncii de zi cu zi.


Servitoarea maura ajutor de bucatareasa
Diego Vezazquez
sursa

Femeie batrana prajind oua
Diego Velazquez
sursa: wikipedia

In Hristos in casa Martei si Mariei, se observa in plan secund subiectul evanghelic, care constituie doar un pretext pentru infatisarea interiorului unei bucatarii, in care domneste o rigoare naturalista.

Hristos in casa Martei si Mariei
Diego Velazquez (1619-1520)
sursa

Velazquez utiliza deseori contrastul dintre tineri si batrani pentru un mai mare efect. Se obeserva ca batrana si mojarul din Femeie batrana prajind oua reapar in lucrarea Iisus in casa Martei si Mariei, iar baiatul din acelasi tablou, cu cativa ani mai mare, apare in Negustorul de apa din Sevilia.

Acest tip de scene a aparut in aceasi perioada si in literatura. In romanul lui Mateo Alemand, Guzman de Alfarache, publicat in doua parti in 1599 si 1602, include o descriere a unui batrane prajind oua pentru un tanar erou. Velazquez cunostea probabil romanul, deoarece autorul se nascuse ca si el, in Sevilia.

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 15, Editura De Agostini

Vezi si: Stilul, tehnicile lui Velazquez si Las Meninas

Niciun comentariu: