Viziune dupa predica
Tabloul marcheaza despartirea artistului de impresionism. Scena complet imaginara este executata in stilul sintetic descoperit de Bernard si Gauguin. Persobajele sunt simplificate, iar modelul decorativ al contururilor curbate aminteste de stampele japoneze.
Viziune dupa predica
Paul Gauguin, 1888
73 x 92 cm
Galeria Nationala a Scotiei, Edinburgh
sursa: wikipedia
Christul galbenPaul Gauguin, 1888
73 x 92 cm
Galeria Nationala a Scotiei, Edinburgh
sursa: wikipedia
Gauguin ii scria lui Schuffenecker: "In acest an, am sacrificat tot - executie, culoare - de dragul stilului, deoarece am vrut sa ma fortez sa creez ceva diferit de ce stiu sa fac."
Este o scena religioasa, inspirata probabil de Iertare - o zi de sarbatoare religioasa, cand bretonii isi imbracau costumele traditionale. La sfarsitul procesiunii principale, aveau loc lupte.
Tabloul datoreaza mult lucrarii lui Bernard, Femei bretone intr-o poienita.
Fundalul de culoare rosie subliniaza faptul ca scena este imaginara, petrecandu-se doar in mintea femeilor de la sat. Personajele care se roaga demonstreaza profunda pietate a bretonilor, pentru care sarbatorile religioase erau foarte importante.
Pozitia luptatorilor este preluata dintr-o stampa japoneza. Acestia reprezinta personajele din episodul biblic al Evangheliei dupa Iacob, redand lupta cu un inger, simbolizand lupta omului pe Pamant.
In partea din dreapta jos apare imaginea preotului care a tinut o predica ce a dat nastere acestei viziuni in mintea enoriasilor sai.
Este o scena religioasa, inspirata probabil de Iertare - o zi de sarbatoare religioasa, cand bretonii isi imbracau costumele traditionale. La sfarsitul procesiunii principale, aveau loc lupte.
Tabloul datoreaza mult lucrarii lui Bernard, Femei bretone intr-o poienita.
Fundalul de culoare rosie subliniaza faptul ca scena este imaginara, petrecandu-se doar in mintea femeilor de la sat. Personajele care se roaga demonstreaza profunda pietate a bretonilor, pentru care sarbatorile religioase erau foarte importante.
Pozitia luptatorilor este preluata dintr-o stampa japoneza. Acestia reprezinta personajele din episodul biblic al Evangheliei dupa Iacob, redand lupta cu un inger, simbolizand lupta omului pe Pamant.
In partea din dreapta jos apare imaginea preotului care a tinut o predica ce a dat nastere acestei viziuni in mintea enoriasilor sai.
In 1889, artistul trece printr-o perioada de despresie, deoarece tablourile sale expuse la Paris nu avusesera succes. Pentru a reda aceasta starea, a creat o serie de lucrari pe tema Patimilor lui Hristos, inlocuind chipul acestuia cu propriile sale trasaturi.
Tabloul a fost apreciat de prietenii lui Gauguin, fiind cumparata de Schuffenecker. Octave Mirbeau a descris-o ca fiind "un amestec tulburator si placut de splendoare barbara, liturghie catolica, meditatie hinduista, imagine gotica si simbolism obscur si subtil".
Christul galben
Paul Gauguin, 1889
92,5 x 73 cm
Galeria de Arta Albrigth-Knox, Buffalo
sursa: wikipedia
Fundalul infatiseaza o zona rurala bretona pe timp de toamna (Pont-Avene si colina Sainte-Marguerite), iar cele trei femei ingenuncheate ar putea sa le reprezinte pe cele trei Marii. Daca privim cu atentie lucrarea Viziune dupa predica, observam in coltul din stanga sus versiunile micsorate ale celor doua femei din partea stanga a acestui tablou.Paul Gauguin, 1889
92,5 x 73 cm
Galeria de Arta Albrigth-Knox, Buffalo
sursa: wikipedia
Crucifixul galben este legat de o statuie policroma din secolul al XVII-lea, din capela din Tremalo, aflata in vecinatatea orasului Pont-Aven.
Autoportrete
Prin autoportrete, artistii ofera publicului o verisune idealizata a propriei imagini. Gauguin a realizat autoportrete in care se reprezinta in rol de Hristos. Nu a dorit ca aceste lucrari sa fie considerate blasfemii, ci aveau rolul de a reda sentimentele sale de sacrificiu si izolare.
Cel mai controversat autoportret de acest fel este Hristos in gradina cu maslini, unde este infatisat cu parul rosu. Artstul i-a scris lui Van Gogh: "Aceasta panza este predestinata a nu fi inteleasa, asa ca o voi pastra pentru mine o perioada mai indelungata".
Alte autoportrete au rolul de autopromovare, portretizandu-se ca pictor (Autoportret cu paleta) sau aseaza in jurul propriei imagini lucrari personale, uneori reprezentand si ele autoportrete.
Autoportet
Paul Gauguin, 1896
sursa: wikipedia
Paul Gauguin, 1896
sursa: wikipedia
Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 17, Editura de Agostini
Vezi si: Ziua zeului , Pe tine Te slavim, Maria, De unde venim? Cine suntem? Incotro ne indreptam, Spiritul mortilor vegheaza
Vezi si: Ziua zeului , Pe tine Te slavim, Maria, De unde venim? Cine suntem? Incotro ne indreptam, Spiritul mortilor vegheaza
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu