29 iunie 2009

Operele lui Michelangelo


Punerea in mormant


Este vorba de o lucrare neterminata, a carei autenticitate a facut obiectul unei dispute. Expertii au cazut de acord ca e realizata in stilul caracteristic inceputului de cariera al lui Michelangelo. Nu se stie sigur daca a fost realizata de un ucenic dupa un desen al marelui artist sau daca e vorba de o imitatie.

Punerea in mormant
Michelangelo Buonarroti, 1500-1501
162 x 150
Galeria Nationala, Londra
sursa: wikipedia

Exista niste documente publicate in anul 1981, care arata ca in anul 1500, Michelangelo a fost angajat sa realizeze o piesa de altar pentru Sant' Agostino, din Roma, dar mai tarziu a inapoiat banii primiti. Anumite detalii sugereaza ca e vorba despre aceasta pictura, care a ramas neterminata, deoarece in anul 1501 artistul s-a intors la Florenta.

Criticul de arta Bernard Berenson scria in 1938: "Sunt uimit de faptul ca aceasta capodopera nu este acceptata. Niciun alt artist nu era capabil sa realizeze o compozitie cu personaje uriase si cu o actiune atat de plina de forta, precum cele patru personaje principale ale acestei compozitii".

Aceasta compozitie trebuia sa contina sapte personaje, dintre care cel din dreapta jos nu a fost reprezentat. In centru se afla corpul neinsufletit al lui Iisus, tinut de un barbat varstnic, cu barba, identificat ca fiind Iosif din Arimateea, cel care si-a cedat mormantul pentru inmormantarea lui Hristos.

Personajul din stanga este probabil Sfantul Ioan, reprezentat adesea cu parul lung, imbracat in rosu. La picioarele sale, se afla Sfanta Maria Magdalena.

Cele doua personaje din dreapta nu au fost identificate. Cel aflat mai in centru ar putea fi Nicodim, iar personajul din exterior, Maria Salomeea.

In dreapta jos, personajul care nu e reprezentat trebuia sa fie Fecioara Maria. Pentru haina ei Michelangelo urma sa foloseasca ultramarin, un pigment rar intalnit, pe care probabil il astepta.

Oracolul din Delphi


"Cu o miscare maiestuasa, Oracolul din Delphi se intoarce spre noi ... parul si vesmintele sunt involburate de ceea ce a fost descris ca vantul Sfantului Spirit... Mana sa stanga si spatele musculos al insotitorului sau sunt unele din cele mai frumoase detalii de pe tavanul Capelei". (Frederick Hartt)

In Capela Sixtina, alaturi de personajele reprezentand profeti din Vechiul Testament, se afla si personaje feminine, infatisand clarvazatoare si Oracole. Acestea erau femei care aveau darul profetiei si au prezis venirea lui Iisus. Fiecare este asezata pe un tron masiv.

Oracolul din Delphi
Michelangelo Buonarroti, 1509
aprox. 270 cm inaltime
Capela Sixtina, Vatican, Roma
sursa: wikipedia

Oracolul din Delphi, numita asa dupa orasul Delphi din Grecia, a fost prima clarvazatoare pictata.

Culorile folosite de artist sunt remarcabile. Pentru vesmantul clarvazatoarei, sunt utilizate doua nuante complementare, albastru si oranj. Parul ei cade pe spate, cu o tenta de brun auriu, scos in evidenta de culoarea rece a fundalului. Esarfa are nuante delicate de albastru-gri, cu reflexe argintii. Camasa este verde aprins, mai inchis in zona faldurilor si cu reflexe galbui in zona de lumina.

Sfanta Familie (Doni Tondo)


Tabloul a fost comandat de Agnolo Doni, un tesator prosper, pentru a celebra probabil casatoria sa cu Maddalena Strozzi din 1503. Rama este originala, creata poate de Michelangelo.

"Tondo" inseamna "rotund" in limba italiana. Lucrarea nu e chiar rotunda, inaltimea fiind ceva mai mare ca latimea.

Michelangelo nu a mai creat picturi de acest gen. Este de admirat maiestria liniilor utilizate pentru a reda un grup atat de complex, desi culorile sunt prea stridente, dupa afirmatiile unor critici.

Sfanta Familie (Doni Tondo)
Michelangelo Buonarroti, c. 1503-1504
Galeria Uffizi, Florenta
sursa: wikipedia

In centrul compozitiei, se afla Iosif care ii da Fecioarei Pruncul. Poate reprezenta un joc de cuvinte, "donare" insemnand in italiana "a da", iar "doni" insemnand "a darui".

In fundal apar niste tineri a caror semnificatie e neclara. Probabil reprezinta paganismul, in opozitie cu crestinismul. Ei se apleaca peste un grup de stanci, forma acestora putand fi o referire la luna care apare pe blazonul Maddalenei Strozzi, sotia lui Agnolo Doni.

Sfanta Familie e separata de tinerii pagani printr-o bordura. Gradina imprejmuita e un simbol frecvent al virginitatii Fecioarei. Langa bordura, in partea dreapta, este reprezentata o floare, care poate fi o aluzie la profetia despre Iisus din Vechiul Testament, Isaia 53:2, "El a crescut inaintea Lui ca o odrasla slaba, ca un Lastar care iese dintr-un pamant uscat".

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 18, Editura De Agostini, Wikipedia (The Entombment - Michelangelo)

Vezi si: Crearea lui Adam , Judecata de Apoi

7 comentarii:

Anonim spunea...

cam plictisitor....:|

Anonim spunea...

am de facut proiect cu astea la istorie

Anonim spunea...

Interesant...

Anonim spunea...

Interesant....

Anko Yamanda spunea...

215Cele doua volume de Irving Stone "Agonie si extaz" detaliaza intreaga viata a sculptorului florentin,intr-o carte usoara,cu atiune,o lectura usoara de inteles

Anko Yamanda spunea...

Cele doua volume de Irving Stone "Agonie si extaz" detaliaza intreaga viata a sculptorului florentin,intr-o carte usoara,o lectura usor de parcurs si chiar deloc plictisitoare.Michelangelo e unul din preferatii mei

Anonim spunea...

Cittiti 'Agonie si extaz' si o sa intelegeti mai bine