1 iunie 2009

Doamna cu hermină - Leonardo da Vinci

Acesta este unul din cele patru portrete feminine pictate de Leonardo, celelalte trei fiind Mona Lisa, portretul Ginevrei da' Benci şi La Belle Ferroniere. Lucrarea a fost realizată între 1489-1490, iar tanăra femeie este identificată cu Cecilia Gallerani, amanta lui Ludocico Sfoza din Milano, cunoscut sub numele de Il Moro, protectorul lui Leonardo.

Doamna cu hermina
Leonardo da Vinci, c.1490
53 x 39 xm
Muzeul Czartryski, Cracovia
sursa: wikipedia

Născută în jurul anului 1465, Cecilia era cunoscută pentru inteligenţa şi frumuseţea sa. Artistul surprinde perfect aceste însuşiri ale modelului şi o înfăţişează într-o postură dinamică şi totodată echilibrată. Modelul îşi întoarce capul de parcă tocmai s-ar adresa cuiva din stanga sa, mentinandu-şi însă o demnitate uluitoare.

Tabloul a fost pictat în ulei pe lemn, această tehnică fiind nou introdusă în acea perioada. Leonard-o a adoptat-o imediat, exploatandu-i din plin calitaţile.

În momentul realizarii portretului, Cecilia avea în jur de 16 ani. Provenea dintr-o familie numeroasă şi nu foarte bogată. Tatăl său a servit un timp la curtea ducelui. La varsta de zece ani, fata a fost promisă unui nobil, dar casătoria a fost anulată şi ea a devenit amata lui Ludovico, nascandu-i mai tarziu un copil.

Rochia Ceciliei e simpla, relevand faptul ca nu facea parte dintr-o familie de nobili. Coafura ei, cunoscută sub numele de "coazone", se limitează la două şuviţe prinse sub barbie, restul părului fiind lăsat liber pe spate, acoperit de un voal cu marginea brodată aurie, fixat cu o panglică neagră. La gat poartă un şirag lung de margele negre.

Hermina simbolizează puritatea datorită blanii sale albe, foarte preţuită ca şi accesoriu vestimentar. Totodată, cuvantul grec pentru hermină este "galen", permiţand astfel un joc de cuvinte, tipic renascentist, cu numele de familie al Ceciliei.

Ochii fetei, sclipind de inteligenţă, privesc dincolo de cadrul tabloului, de parcă tocmai s-ar fi întors să privească pe cineva. Leonardo considera că ochii erau "oglinda sufletului".

Un zambet abia conturat apare pe buzele sale. Artistul lasă viaţa interioară a modelului să transpară, preferand să sugereze emoţiile, decat să le înfăţişeze.

Mainile deosebit de graşioase sunt reprezentate în detaliu, trădand sensibilitatea tinerei.

Compoziţia este piramidală, iar poziţia uşor întoarsă a modelului arată preocuparea lui Leonardo pentru redarea corpului uman în diverse poziţii.

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr.2, Editura de Agostini, Wikipedia

Vezi şi: Mona Lisa, Madona din grota cu stanci, Cina cea de taina, Bunavestire, Sfantul Ioan Botezatorul

2 comentarii:

ni spunea...

Trebuie sa recunosc ca am vizitat muzeul de arta din Cracovia doar pentru ca stiam ca voi putea admira Doamna cu hermina a lui da Vinci.

Anonim spunea...

In 2012 am vizitat Castelul Wavel din Cracovia pentru ca stiam ca este acolo Doamna........