20.05.2009

Madona din grota cu stanci - Leonardo da Vinci

Madona din grota cu stanci a ridicat multe semne de intrebare, deoarece se afla in dublu exemplar. O versiune se gaseste la Muzeul Luvru din Paris, iar alta la Galeria Nationala din Londra.

Leonardo a finalizat foarte putine tablouri. De ce a ales sa reprezinte aceasta pictura in doua versiuni?


Madona din grota cu stanci
Leonardo da Vinci, c. 1495-1508
National Gallery, Londra
sursa: wikipedia

In 1483, Leonardo a primit o comanda pentru o pictura de altar de la o comunitate de laici din Milano, Confreria Neprihanitei Zamisliri. Este vorba de Madona din grota cu stanci, aflata la Luvru. Intre 1495 si 1508, Leonardo a fost implicat intr-un litigiu legat de aceasta lucrare. In 1506 a promis sa o termine. Litigiul trebuie sa se fi referit la pictura de la Galeria Nationala din Londra. [1]

La pictura de la Galeria Nationala din Londra, Leonardo a fost probabil asistat de fratii De Predis, care au realizat parti din lucrare. Tabloul a fost comandat de biserica San Francesco Grande din Milano, care mai apoi a vandut-o. Lucrarea a fost adusa in Anglia de Gavin Hamilton. Dupa ce a trecut prin mai multe colectii, a ajuns in 1880 in locul in care se afla astazi.

In iunie 2005, razele infrarosii au dezvaluit o alta pictura aflata sub cea vizibila, reprezentand un portret al unei femei ingenuncheate, tinand de mana un copil. Expertii cred ca initial Leonardo a vrut sa picteze Adoratia Pruncului Iisus.

Compozitia cu patru personaje este reprezentata pe un fundal neobisnuit pentru o scena religioasa. Peisajul este salbatic, format din stanci prapastioase, ce contrasteaza cu muntii incetosati din departare. Se stie ca Leonardo era pasionat de studiul naturii, explorand cu mare interes mediul inconjurator. Misteriosul portet Mona Lisa este reprezentat de asemenea pe fondul unui peisaj natural neobisnuit.

Dupa ce a stat la gura unei pesteri, artistul descrie in caietele sale "frica inspirata de intunericul amenintator" si "dorinta de a vedea daca exista ceva extraordinar inauntrul ei".[2]

Cu toate ca peisajul este usor amenintator si incarcat de mister, personajele se afla la adapost, protejate de stancile colturoase. In centrul compozitiei este plasata Fecioara Maria, care il imbratiseaza cu o mana pe Ioan Botezatorul, iar cealalta mana o tine ridicata deasupra capului pruncului Iisus. Alaturi de acesta din urma se afla ingerul Uriel. Faptul ca Iisus nu se afla in bratele mamei sale, care il protejeaza pe Ioan Botezatorul, este un lucru neobisnuit pentru o scena religioasa.

Iisus il binecuvanteaza pe Ioan, care tine mainile intr-un gest de rugaciune.

Chipul minunat al Fecioarei si al ingerului cu bucle aurii sunt pictate cu siguranta de Leonardo. Artistul a utilizat tehnica clarobscurului, caracteristica multor lucrari ale sale. Contrastul puternic, ce marcheaza gura si obrazul stang al Madonei accentueaza tridimensionalitatea lucrarii.

Lucrarea de la Luvru a fost pictata intre 1483-1486 si este cu 8 cm mai inalta decat versiunea de la Londra. Aici lipseste crucifizul lui Ioan Botezatorul, iar privirea ingerului este atintita asupra privitorului.

Ambele versiuni au fost pictate pe lemn, dar cea de la Luvru a fost transferata pe panza.

Madona din grota cu stanci
Leonardo da Vinci, 1483-1486
Muzeul Luvru, Paris
sursa: wikipedia

Niciun comentariu: