6 mai 2009

Claude Monet - Maci salbatici

Claude Monet este considerat cel mai mare pictor impresionist. Pe toata durata vietii, el a adoptat si a aplicat cu fermitate cele doua principii de baza ale acestui curent artistic: reprezentarea scenelor din viata contemporana si pictura in aer liber.

Claude Monet
sursa: wikipedia

Monet invatase ca ceea ce era pictat pe loc, in aer liber, inspira o prospetime si o vitalitate unica, imposibil de reprodus in atelier. El ii sfatuia pe pictori in felul urmator: "Incearca sa uiti ce obiecte se afla in fata ta - un copac, o casa, un camp sau orice ar fi. Gandeste-te pur si simplu: iata aici un patrat mic de albastru, dincolo un dreptunghi de roz, culoarea si forma exacta, pana cand vei avea propria ta impresie naiva a scenei din fata ta."

O lucrare in aer liber trebuia finalizata foarte repede, intr-o singura sedinta. Monet a reusit sa dezvolte o tehnica de pictura asemanatoare stenodactilografierii, prin aplicarea culorii cu miscari largi, de periere a suprafetei panzei, precum si prin modele punctiforme, fragmentate, liniute, zigzaguri si pete groase de culoare. Lucra la pictura sa ca la un intreg, considerand ca "prima pictura trebuie sa acopere o suprafata cat mai mare din panza, indiferent cat de aproximativ este conturata imaginea".

Monet cunostea faptul ca culorile invecinate din cadrul aceluiasi spectru se influienteaza reciproc si cele mai intense contraste apar cand culorile complementare sunt aplicate una langa alta. Culoarea nu este o calitate inerenta a obiectelor; culoarea se naste pur si simplu din modul in care efectele de lumina se combina, reflectate de obiecte. Monet folosea o paleta limitata de culori, mai mult in forma pura si picta pe panze acoperite de un strat alb sau alb cald. Lucrarile sale au fost influientate si de arta fotografica.

In perioada de maturitate a preferat sa picteze acelasi subiecte in diferite momente ale zilei, rezultand astfel celebrele sale serii.

Capodopera - Maci salbatici

Pictura o infatiseaza pe sotia lui Monet, Camille, impreuna cu fiul lor, Jean, in campul din apropierea casei lor din Argenteuil. Camille poarta o umbrela de soare, ca in majoritatea lucrarilor care o infatiseaza.

Pentru a reda impresia de miscare, Monet a adaugat a doua pereche de personaje, mama si fiu, pe coama dealului. Cele patru personaje sunt legate printr-o carare pierduta in iarba, iar cele din partea inferioara a compozitiei par ca vor iesi in curand din tablou. Imaginea vie a macilor din partea stanga de jos formeaza o linie diagonala de-a lungul careia personajele se plimba. Culoarea puternica si miscarea pe aceasta portiune contrasteaza evident cu nuantele linistite din partea superioara dreapta, in vreme ce teracota acoperisului case creaza o subtila legatura intre planul frontal si fundalul imaginii.

Maci salbatici
Claude Monet, 1873
Muzeul Orsay, Paris
sursa: wikipedia

In acesta pictura urmele pensulei nu sunt evident vizibile, dar este realizat un contrast intre partea drapta a campiei si cea stanga, plina de maci.

Baiatul din cuplul indepartat este pictat din cateva tuse de pensula, in alb, gri, rosu deschis, negru si alb cald. Femeia poarta o rochie neagra, culoare rar folosita de artist, si poarta o umbrela inchisa.

Pe langa culoarea rosie dominanta in care sunt reprezentati macii, Monet a folosit si note usoare de galben, discret aplicate in fundal. In prim-plan, petele galbene invioreaza compozitia, fiind reprezentate sub forma unor tuse punctiforme.

Casa pictata la orizont face legatura intre prim-plan si fundal. Asemenea unor zgarieturi superficiale pe cer, Monet a lasat zone din panza nepictate.

Chipul lui Jean este conturat prin trei puncte. Panglica de la palaria sa are aceasti nuanta cu macii din jur. Umbrela lui Camille de un albastru-violet si verde de absint iesa in evidenta pe fondul palid al ierbii.

Monet era atras de contrastul dintre macii rosii si iarba verde. Pentru a surprinde esenta macilor, el nu ii picteaza in detaliu, ci prin miscari de tamponare usoara a suprafetei cu vopsea rosie, cu forme ce se estompeaza pe masura ce se departeaza.

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 5, Editura de Agostini

Vezi si:
Viata si opera lui Claude Monet , Nuferii

Un comentariu:

VERBINESCU spunea...

Vibraţie de mac

poezie [ Haiku ]
Impresionistă

Născută pe câmp -
Emoţie roşie -
Dată visului.