25 mai 2009

Cafeneaua de noapte - Van Gogh

Aceasta lucrarea, apartinand perioadei de creatie din Arles, reprezinta interiorul unei cafenele in timpul noptii, caracterizata printr-o atmosfera sumbra si apasatoare. Desi in acesta perioada artistul era preocupat de scenele luminoase si insorite, el considera ca "Noaptea este mai vie, mai bogat colorata, decat ziua".

Cafeneaua de noapte
Vincent Van Gogh, 1888
70 x 89 cm
Galeria de Arta a Universitatii Yale
sursa: wikipedia

Van Gogh era un mare amator de alcool si un cunoscator al vietii de noapte. Intr-o scrisoare catre fratele sau, Theo, artistul spunea: "In pictura mea am incercat sa arat ca o cafenea este un loc unde te poti distruge, poti innebuni sau chiar comite o crima. Am vrut sa scot la iveala pasiuni teribile ale umanitatii cu ajutorul culorilor rosu si verde." Aceste culori, care nu reflectau intocmai realitatea, aveau rolul de a transmite "emotii ale unui temperament patimas", ceea ce dovedeste profunda implicare a lui Van Gogh in propriul mod de exprimare artistica.

Privind tabloul, se observa un interior tipic localurilor de noapte. De-o parte si de alta a incaperii sunt insiruite mese cu scaune, cateva dintre ele fiind ocuptate de clienti posomorati, cu capul in maini, ametiti probabil de prea multa bautura. La o masa din spate, o femeie si un barbat par foarte apropiati. Pe mesele goale au ramas sticle si pahare goale.

In centrul compozitiei este plasata masa de biliard, langa care se afla un barbat cu o figura incruntata. Pe peretele din fundal este agatat un ceas care arata ora trecuta de miezul noptii.

Culorile folosite intetesc atmosfera apasatoare. Tavanul, masa de biliard si alte obiecte sunt pictate in verde, asociat cu un sentiment de coruptie, care inlocuieste semnificatia de frumusete a lumii naturale asociate in general acestei nuante. Culoarea predominanta, un galben acid, morbid, intruchipeaza fumul, mirosul puternic de bautura si atmosfera sufocanta.

Pentru pereti, artistul a ales culoarea rosie, un rosu coplesitor, care in general e asociat cu ideea de sange, sugerand pericolul si patima. In jurul luminilor, galbenul, verdele si rosul formeaza un model asemenea unui vartej, amplificand starea de betie si imaginile difuze asoliate ei.

Artistul a utilizat o pasta groasa, fiind vizibile cu usurinta urmele pensulei, sugerand diferitele texturi.

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 1, Editura de Agostini

Vezi si: Floarea soarelui , Noapte instelata

Niciun comentariu: