1 februarie 2009

Mona Lisa

Gioconda sau Mona Lisa este unul dintre cele mai cunoscute si reproduse picturi din istoria artei, iar pentru mine reprezinta portretul care mi-a trezit interesul pentru minunata lume a artei.
Aflat la Muzeul Luvru din Paris, acest tablou este acoperit de sticla anti-glont, supravegheat tot timpul de paznici si camere de luat vederi, iar vizitatorii nu au voie sa se apropie mai mult de o anumita distanta. Dimensiunea sa este mai mica decat si-o imagineaza lumea in general. Nici nu indraznesc sa ma gandesc la valoarea lui. Deci, este una dintre cele mai importante piese ale Luvrului, as putea spune chiar cea mai importanta.

Leonardo da Vinci este un pictor cunoscut, un geniu al timpurilor sale. Mona Lisa este un portret bine executat, cu o tehnica impecabila, reprezentand o femeie frumoasa si totodata enigmatica, datorita celebrului sau zambet.

Dar totusi, de ce acest portret este atat de special, ridicandu-se deasupra celorlalte tablouri ale lui Leonardo?


Mona Lisa
Leonardo da Vinci (1503-06 sau 1514)
ulei pe lemn de plop, 77x53cm,
Muzeul Luvru, Paris

Este vorba despre o pictura in ulei pe lemn de plop, cu dimensiunea de 77X55 cm. Se stie ca Leonardo aprecia pictura in ulei deoarece vopselele se uscau incet, permitandu-i sa creeze mai multe efecte subtile decat ar fi obtinut lucrand in tempera.

Pe cine reprezinta tabloul?
S-au emis numeroase ipoteze si speculatii privind acest portret. Giorgio Vasari nota in "Vietile artistilor": "Leonardo a pictat pentru un bogat negustor de matase din Florenta, Francesco del Giocondo, portretul sotiei lui, Mona Lisa". De aici provine si un al doilea nume al picturii "La Gioconda". Cu toate acestea, modelul nu a fost cu siguranta identificat cu Lisa Gherardini del Giocondo.
Nu se stie de ce Leonardo nu a predat portretul celui care il comandase, ci l-a luat cu sine in Franta. Istoria tabloului este plina de peripetii, fiind ascuns pe timpul razboiului franco-prusian, furat apoi de la Luvru, deteriorat de o solutie acida si lovit cu o piatra. Mai multe detalii despre aceste lucruri le gasiti aici.

Tehnica de pictura
Vivacitatea si ambiguitatea Giocondei se datoreaza procedeului de pictura sfumato. Sfumato este un termen folosit prima data de Leonardo, desemnand o tehnica in pictura care suprapune multiple straturi translucide de culoare ce sunt aplicate in tusa extrem de subtire, asemanatoare tusei de culoare folosita in acuarela, pentru a reda senzatia de forma, volum si adancime.

In italiana, sfumato inseamna amestecat, avand conotatii legate de adjectivul fumegos, corespunzator substantivului fum. Leonardo descia tehnica etichetata ca sfumato ca fiind "fara linii sau delimitari, in maniera fumului sau a unei imagini nefocalizate".


detaliu al fetei in pictura Mona Lisa,
ilustrand tehnica "sfumato",
in special in redarea umbrelor din jurul ochilor

Descrierea tabloului
Ochii misteriosi ai Mona Lisei privesc spre cel care o admira, cu pleoape moi si adumbrite. Vasari ii descria ochii cu entuziasm: "sunt inconjurati de gene... sprancenele sunt peste poate de naturale, artand cum creste parul din piele." Insa descrierea nu corespunde cu ceea ce putem vedea astazi, intrucat nu se observa nici genele, nici sprancenele. Probabil ca au fost inlaturate, din gresala, la restaurare (desi nu cred ca restauratorii au fost atat de neatenti cu o opera de arta atat de pretioasa).

Caracteristica principala a portretului este zambetul enigmatic, pe seama caruia s-au facut o multime de speculatii si s-a compus si un cantec. Sigmund Freud a interpretat acest suras ca simbol al atractiei erotice a lui Leonardo fata de mama sa (Complex Oedip). Leonardo a folosit straturi extrem de fine de culoare pentru a obtine efectele dorite.
Imi amintesc ca am citit undeva ca intentia artistului nu a fost de redare a unui zambet, ci surasul celebru a reiesit din gresala, buzele fiind pictate usor strambe.

Relaxarea modelului este accentuata de mainile carnoase si elegante care se odihnesc una peste cealalta. Pozitia mainilor si a bratelor contribuie la crearea unei compozitii stabile, triunghiulare, dand totodata si senzatia miscarii, directionand ochiul privitorului catre figura modelului.
Broderia complexa de pe decolteul vesmantului poate fi o subtila semnatura a artistului, intrucat verbul pentru "a impleti" in italiana este "vincolare", trimitand la numele lui da Vinci. Astfel ca, motive decorative precum motivul nodului introdus in tesatura vestmantului, poate fi considerata o constanta de reprezentare ce caracterizeaza subtil intreaga creatie a lui Leonardo.

Pictura reprezinta unul dintre primele portrete pe fondul unui peisaj imaginar. O caracteristica interesanta este fundalul neuniform, partea stanga fiind la un nivel evident mai jos decat cea drepta, adaugata probabil mai tarziu decat restul compozitiei. Analizele cu raze Rontgen au revelat inca trei straturi de pictura sub cel vizibil.

Femeia eleganta de la oras contrasteaza puternic cu acest peisaj muntos si salbatic. Leonardo nu a folosit niciodata peisajele linistite, domestice ale vremii, infatisand cele mai misterioase, dramatice si totusi universale aspecte ale naturii. Doar drumul serpuit si podul din peisaj tradeaza prezenta omului.

In prezent, portretul este acoperit, din pacate, cu o retea de fisuri, acest efect numindu-se craclura, fiind rezultatul uscarii si fragilizarii pigmentilor si vernis, odata cu trecerea vremii. Oricum, este bine cunoscuta dorinta artistului de a experimenta, de a incerca tot felul de amestecuri noi, care de multe ori erau fatale pentru opera de arta.

Istoricul englez de arta Kenneth Clark l-a caracterizat pe Leonardo drept "cel mai perseverent si curios om care a existat vreodata". Desi a dus putine picturi la bun sfarsit, artistul a lasat o puternica amprenta asupra contemporanilor sai, care i-au copiat si adaptat lucrarile la nesfarsit. El nu a impresionat doar prin stilul sau, ci si prin mintea sa. Inainte de Leonardo, pictorii erau priviti doar ca niste mestesugari indemanatici. Leonardo a demonstrat insa rolul mintii creatorului in creatie. Lucrarile sale excelau prin tehnica, precum si prin compozitie si expresie, artistul punand accentul pe modalitatea de a reprezenta actiuni si emotii. El si-a rezumat punctul de vedere astfel: "Personajul care exprima cel mai bine framantarile sufletului prin expresiile sale este cel mai demn de admiratie."

In concluzie, Mona Lisa a schimbat lumea artei pentru totdeauna, deschizand drumul spre redari mai naturaliste ale figurii umane, deoarece in Italia secolului al XV-lea, majoritatea portretelor erau din profil si erau extrem de conventionale, data fiind influienta reprezentarilor de pe monedele romane. Picturile treansmiteau mai degraba puterea si rangul modelului, decat personalitatea acestuia.

Vasari nota ca tehnicile avangardiste ale lui Leonardo au ajutat arta italiana sa evolueze de la stilul "riguros si sec" al secolului al XV-lea la pictura "moderna" (ceea ce, acum numin Renasterea tarzie). Vasari a remarcat de asemenea ca "prin tusele sale viguroase si indraznete si prin imitarea extrem de subtila a tuturor detaliilor din natura, Leonardo a creat personaje care se misca si respira".


poza facuta de mine la Luvru, cu mare greutate, din cauza distantei,
a multimii care se inghesuia si a luminii care isi schimba periodic intensitatea
Bibliografie:
Revista "Art Gallery", nr. 2, editura De Agostini
Wikipedia

Pentru alte colectii ale Editurii De Agostini, pe care le recomand cu incredere, accesati site-ul lor.

Alte link-uri utile:

6 comentarii:

Laura spunea...

Chiar azi ma gandeam la Mona Lisa. Ce o fi facut-o atat de faimoasa? Am vazut-o de doua ori la Louvre. Asa cum zici si tu, e greu sa faci contactul cu ea din cauza a prea multor admiratori. Ma intreb daca nu s-ar fi facut atata valva in jurul ei, daca nu ar fi fost furata, etc, oare ar fi ajuns sa fie in prezent cea mai faimoasa pictura din lume sau o alta i-ar tine locul? Si care?

Anca spunea...

Laura,

Foarte buna intrebarea ta. Probabil nu vom stii niciodata raspunsul.

Anonim spunea...

O alta pictura sa-i ia locul Monei Lisei?Da Vinci a redat in acest tablou ce nimeni in sec XV nu a mai facut-o.E greu de spus a cui intra-devar ii apartine chipul,avand in vedere atatea speculatii,dar Mona Lisa este ISTORIE si este UNICA.Nimeni nu-i poate lua locul.

Anonim spunea...

Nu este ulei pe pânză! Induceti vizitatorii blogului în eroare.

Anonim spunea...

ba da pe toate site-urile spune acest lucru

Anca spunea...

Asa e, nu e pictata pe panza, ci pe lemn de plop. In text era scris corect, doar sub imagine scria gresit. Am corectat. Multumesc!