22 iulie 2010

Tehnica şi stilul lui Holbein

Holbein a realizat picturi murale, scene religioase, ilustraţii de carte, însă celebritatea şi-a câştigat-o fără doar şi poate datorită portretelor sale.

 Erasmus

Deşi tatăl său lucra în spiritul lumii medievale, Holbein cel Tânăr a urmat drumul Renaşterii. Astfel, personajele sale sunt individualizate ca descriere şi amplasarea în spaţiu este mai convingătoare decât în lucrările tatălui său. În scenele religioase, artistul s-a concentrat mai mult pe reprezentarea fizică a personajelor, decât pe valorile simbolice specifice Evului Mediu. Din lucrările sale reies anumite influienţe ale Renaşterii Itaiene, vizibile în organizarea compoziţiei şi mânuirea subtilă a luminii şi a umbrei.

După cum am spus data trecută, Holbein a realizat numeroase portete pentru regele Henric al VIII-lea al Angliei. Un proiect ambiţios, care nu s-a păstgrat însă, a fost o pictură murală pentru Whitehall Palace din Londra, în care Henric al VIII-lea apărea împreună cu Jane Seymour şi părinţii săi. S-au mai păstrat doar copii mici ale acestei lucrări, precum şi o parte din desenul preliminar executat de Holbein, care se află la Galeria Naţională de Portrete.

Holbein realiza deseori desene preliminare pentru picturile sale. Desenul era transferat apoi pe suprafaţa de pictat, prntr-o serie de mijloace mecanice. Pentru lucrarea de la Whitehall Palace, artistul efectuat un număr mare de înţepături cu acul de-a lungul contururilor, apoi a plasat desenul peste panoul care urma să fie pictat. A presărat apoi praf de cărbune prin aceste mici găuri.

O altă metodă era plasarea unei coli de hârtie acoperită cu un strat de praf de cretă între desen şi suprafaţa de pictat, contururile fiind trasate mai apoi cu un stilet. Praful de cretă era foarte uşor de transferat pe suprafaţa de pictat, astfel că nu lăsa urme permanent vizibile.

Pe desenele preliminare artistul nota deseori diferite observaţii, cum ar fi "satin alb", "catifea purpurie" etc. Astfel s-a întâmplat în cazul unui portet celebru, cel al Christinei a Danemarcei, o posibilă mireasă pentru Henric al VIII-lea. Artistul a beneficiat de o şedinţă de pictat de doar trei ore în prezenţa Christinei.

Hobein era unul dintre primii artişti din Anglia care a pictat miniaturi, ajutând la crearea unei puternice tradiţii în acest sens.

Scene religioase:

 Cina cea de taină

Noli me tangere

Portete în miniatură:


Catherine Howard

Desene preliminare:

Desen pentru o fântână cu emblema lui Anne Boleyn

Stiudiu pentru un portet al familiei lui Thomas More

Ilustraţii de carte:




Portete:

 Lordul Cromwell

Thomas More

Sir Henry Wyat

Mary Wotton, Lady Guildenford

Robert Cheseman

Bibliografie: Revista Art Gallerz, nr.47, editura De Agostini

2 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitări pentru articol! Și pozele sunt bine alese!

Anca spunea...

multumesc, Matei.