10 mai 2009

Fidias

Mijlocul sec. al V-lea i. Hr. marcheaza in arta greaca aparitia marilor personalitati. Sculptura este reprezentata de Fidias, Miron si Policlet, ale caror opera au stabilit reperele fundamentale ale clasicismului in istoria sculpturii.

Primul nume mare in istoria universala a sculpturii, Fidias, a aureolat cu geniul sau arta greaca a sec. al V-lea i. Hr. si a deschis era capodoperelor clasicismului.

Numit Sculptorul sau Creatorul de zei, Fidias era atenian. Fiu al lui Harmides, s-a nascut pe la anul 500 i. Hr. Printre operele sculptate in anii 470 i. Hr., Fidias a creat pentru plateeni statuia Athenei Areia, patroana lor. Opera era un colos de 8 m, avea corpul din lemn aurit, iar capul si membrele din marmura de Pentelic. Pentru Delfi, Eleusis si Cherchel, Fidias a realizat sculptura si grupuri statuare, pierdute in timp, dar intrate in legenda datorita grandorii si expresiei monumentale.

Capodoperele care i-au adus celebritatea in statuara monumental sunt: statuia lui Zeus, sculptata pentru templul de la Olimpia, si cele trei statui ale Athenei.

Statuia lui Zeus de la templul din Olimpia


Dupa parerea contemporanilor lui Fidias, statuia lui Zeus creata pentru Templul lui Zeus, construit la Olimpia, era una dintre “cele sapte minuni ale lumii” si era pacat sa mori fara sa o vezi. Statuia hriselefantina – fildes, aur, marmura – il prezinta pe zeul zeilor asezat pe tron tinand in mana dreapta o Nike (zeita victoriei) din fildes si aur, iar in mana stanga sceptrul sau terminat la capatul de sus cu un vultur. S-a spus ca zeul daca s-ar fi ridicat in picioare ar fi zdrobit acoperisul templului cu inaltimea sa, neobisnuit de mare (15 m). Chipul si bratele, torsul si picioarele lui Zeus erau din fildes, iar din aur, buclele si barba, sandalele si marea draperie care invaluia gambele si cadea in fata de pe umarul stang al zeului. Sceptrul era facut dintr-un aliaj de material pretioase, tronul era conceput din fildes, abanos si pietre fine. La picioarele statuii era scris: “M-a facut Fidias atenianul, fiul lui Harmides”.

Cele trei statui ale Athenei: Athena Parthenos, Athena Promachos, Athena Lemnia

In afara statuii lui Zeus (c. 432 i. Hr.), Fidias a realizat trei monumente celebre: Athena Parthenos (440-438 i.Hr.), Athena Promachos (448 i. Hr.) si Athena Lemnia (450 i. Hr.).

Sculptorul i-a dedicate zeitei Athena nu numai cele trei monumente, ci si statuia plasata in ansamblul frontonului vestic al Parthenonului, aceasta avand ca tema Nasterea miraculoasa a zeitei intelepciunii.

Destinata interiorului Parthenonului, statuia de cult, Athena Parthenos, executata de Fidias a fost realizata in tehnica hriselefantina, ca si statuia lui Zeus Olimpianul. Inalta de 10 m, era plasata in naosul Parthenonului si o prezenta pe zeita victorioasa, imbracata in echipament razboinic, cu casca pe cap. Alaturi de zeita, in partea ei stanga, se afla scutul. Pe egida ornate cu serpi, se spune ca Fidias si-a modelat propriul chip in relief. In mana dreapta, sprijinita pe o coloneta, Athena tinea o victorie inaripata. O varianta gasita langa Varvakeion, in 1880, a fost numita Athena Varvakeion. Statuia zeitei Athena Parthenos pastrata in varianta copiei romane, impresioneaza prin anscendenta verticala a siluetei zeitei, prin compozitia piramidala si prin aerul de majestate al ansamblului. Solutia compozitionala era considerata in acest sens una dintre cele mai complexe abordari cunoscute in epoca.

Athena Varvakeion
sursa

Expresia artistic a ansamblului degaja spiritul eroic si elanul grandorii epocii. Animata de conceptia apolinica a idealului grec, sculptura intrunea spiritul senin si superior al ratiunii cu amploarea monumentala.

Athena Promachos, statuia din bronz, era asezata pe platoul Acropolei Athenei, in partea stanga, imediat dupa intrarea prin Propilee. Fidias realizase acest monument atat pentru impodobirea ansamblului Acropolei, cat si in idea ca statuia sa fie vazuta de la distant de catre cei ce veneau pe mare. Avand dimensiuni impunatoare (15m inaltime), monumental a fost conceput in structura vertical, ca o coloana. Solemna, cu casca pe cap si tinand scutul ridicat intr-o mana, in cealalta purtand lancea cu varful din bronz stralucitor, Athena Promachos era un symbol al ocrotirii orasului.

Athena Lumnia lucrata in bronz, inalta de 2 m, comanda a locuitorilor insulei Lemnos, a fost si ea expusa multa vreme pe Acropolea Atenei. Zeita era conceputa de data aceasta fara casca pe cap sprijinind de brat lancea, semn al intoarcerii victorioase din lupte. Expresia ganditoare pastreaza maretia simpla a puterii suverane a spiritului, armonia linistii si certitudinii.

Bibliografie: Manual de istoria artei vol. I, Adriana Botez Crainic

4 comentarii:

Anonim spunea...

de unde ai aflat chestiile astea????????????:O:S

Anca spunea...

Am scris la sfarsit bibliografia.

Anonim spunea...

waaauu ...asa ceva nermaipomenite ieeeeeeee

Anonim spunea...

a murit in inchisoare...