Ca precursor al curentului expresionism modern este considerat Van Gogh, asa cum Cezanne este considerat precursor al cubismului, iar Gauguin al simbolismului – toate aceste curente fiind reacții la impresionism. Spre deosebire de celelalte mișcări de avangarda a căror patrie a fost Franța și Italia, expresionismul bântuie mai ales tarile nordice, în lumea slava și germanica, patria lui, unde s-a produs ecloziunea și explozia, fiind Germania. Cu o mențiune însa, și anume contribuita norvegianului Munch cu renumitul sau Țipat, expresionismul fiind în general considerat un țipăt, un strigat. Pentru ca, asa cum declara Kandinsky, “prin mijlocirea unui colt din natura”, arta dezvăluie de fapt lumea spirituala a artistului, acesta recreând lumea din imagini zămislite în sufletul sau.
Ca reprezentare a trăirilor sufletești ale artistului și deci nu a obiectului, arta apărea astfel, pentru expresioniști, ca “dare, nu ca redare”, cum spunea Herwarth Walden. Întrucât arta germana încă din vremea supremației goticului și a Renașterii, prin artiști ca Grunewald, își demonstrează înclinația spre potențarea expresiei prin distorsionări ale formei, era firesc ca, urmând tradiția, artiștii germani sa promoveze înaintea altora expresionismul. Pași hotărâtori în acest sens au făcut gruparea “Die Brucke” (Podul) în anii 1905-1913 și gruparea “Der Blaue Reiter” (Călărețul albastru) in anii 1911-1914, in care, în afara de germanii Marc si Macke, au participat ca fondatori și rusii Kandinsky, Jawlensky si Mariana Veriovkin.
Vedere pe o alee
August Macke, 1914
acuarela
sursa: wilkipedia
Din punctul de vedere al stărilor de spirit subiective exprimate de artiști, în expresionism au fost doua direcții: una mistica, decepționistă și alta presupunând militantism social în numele unui crez. Aceasta din urma, cea mai bogata în personalități, a avut un rol important în luptele sociale, in lupta contra războiului și în afirmarea curentului în Europa și pe alte continente. August Macke, 1914
acuarela
sursa: wilkipedia
Dintr-o lista nici pe departe completa fac parte, ca adepți ai expresionismului, germanii Kirchner, Schmidt-Rottluff, Pechstein, Macke, Marc, Heckel, Grosz, Beckmann, Barlach, Dix, Nolde, francezii Rouault si Gromaire, austriacul Kokoschka, belgianul Ensor, lituanianul Soutine, mexicanii Siqueiros, Orozco, Rivera.
Pasune alpina la lumina lunii
Ernst Ludwing Kirchner, 1919
sursa: wikipedia
Capul lui Hristos
Georges Rouault
sursa: wikipedia
Mireasa Vantului
Oskar Kokoschka, 1913
sursa: wikipedia
Cat privește arta romanească, aici nu s-a putut constata un impact prea puternic al expresionismului: un Mattis Teutsch, un Hans Eder, un Lascar Vorel, un Tuculescu și unele realizări mai vizibile in grafica. Ernst Ludwing Kirchner, 1919
sursa: wikipedia
Capul lui Hristos
Georges Rouault
sursa: wikipedia
Mireasa Vantului
Oskar Kokoschka, 1913
sursa: wikipedia
O distincție mai trebuie făcuta intre expresionismul din pictura, în care rolul principal îl joaca linia, și expresionismul bazat în special pe culoare, acesta din urma fiind caracteristic pentru germanici.
Exista și un expresionism abstract, cunoscut și sub numele de “pictura gestuala” sau de “Action Painting”, promovat in ultimele decenii în școala din New York, ca o replica la abstracționismul European derivate din cubism, futurism, orfism, reionism etc.
Bibliografie:
“Mica encinclopedie de arta universala”, Vasile Florea si Gheorghe Szekely, Editura “Litera International”, 2005
Un comentariu:
foarte util acest blog. Chiar o sa fac lucrara de licenta pe comunicarea artistica.
Trimiteți un comentariu