25 septembrie 2010

Turnul cu Ceas din Sighișoara



Data trecută am prezentat câteva aspecte generale ale Sighișoarei. Astăzi voi povesti despre celebrul Turn cu Ceas care adăpostește în prezent Muzeul de Istorie. Acest turn are o înălțime de 64 de m și cinci etaje. Al cincilea etaj este înconjurat de un balcon deschis, de unde se pot face poze reușite cu panorama orașului. Linia dreapta a primelor două etaje este întreruptă de opt console între care existau înainte goluri de tragere.


Acoperișul piramidal acoperit de țiglă este înalt de 34 de m. Deasupra lui se ridică două cupole învelite în tablă de cupru, apoi urmează un mic glob de aur și un stâlp meteorologic în vârful căruia  se află un cocoș. Pe baza acoperișului există patru turnuri care în secolul al XVII-lea reprezentau însemnele autorității sfatului Cetății.

Partea de jos a turnului datează din secolul al XIV-lea. În 1676 a avut loc un incendiu în urma căruia turnul a fost renovat. O altă renovare majoră a avut loc în anul 1894. Turnul adăpostea Sfatul Cetății, judecătoria, depozitul de arme, corpul de gardă și închisoarea. Apropo de asta, am vizitat camera torturii care e înfiorătoare de-a dreptul.

Mi-a plăcut foarte mult interiorul turnului, unde sunt expuse tot felul de lucruri interesante: diverse stiluri de mobilier (renascentist, biedermaier), diverse lăzi ale breslelor meșteșugărești și o farmacie cu  borcănașe și instrumente medicale de pe vremuri. Unele sunt păstrate de la faimosul farmacist Andreas Bertram. Am văzut o trusă chirurgicală, instrumente de ginecologie, dar cel mai mult m-au impresionat imensele cuțite pentru amputări. Noroc că aveau și anesteziant. Cât de eficient, nu aș vrea să știu. 

Denumirea de Turn cu Ceas nu e întâmplătoare. La etajul al VI-lea se află mecanismul unui ceas elvețian cu două cadrane. Nișele de lângă cadrane adăpostesc figurine ce simbolizează zilele săptămânii, operele sculptorului Johann Kirschel (duminică Soarele, luni Luna, marți zeul Marte, miercuri zeul Mercur, joi Jupiter, vineri Venus, sâmbătă Saturn). Din păcate nu am plătit taxa foto pentru poze, deci nu am imagini din interior. Oricum nu aveam voie să le postez pe blog.

În Sighișoara mai există și Turnul Tăbăcarilor, Turnul Cositorarilor, Turnul Frânghierilor, Turnul Măcelarilor, Turnul Cojocarilor, Turnul Croitorilor, Turnul Cizmarilor, Turnul Fierarilor și Turnul Aurarilor, care adăposteau breslele meșteșugărești.

Poze





După cum am mai spus, din turn se poate vedea foarte frumos orașul.

3 comentarii:

Anonim spunea...

... ce fain:)

Mina spunea...

wow ce frumoasa pare sighisoara! nu am fost niciodata dar as vrea foarte mult. poate vara viitoare daca am timp o sa fac un mic roadtrip prin romania.
xoxo
mina

Anca spunea...

Mina, sunt multe locuri de vazut. Daca ai timp, ar fi pacat sa le ratezi.