28 septembrie 2010

Biserica Neagră din Brașov

Am reușit să răcesc. Mă doare gâtul și îmi curge nasul. Din această cauză duc lipsă de inspirație pentru blog. Nu era în plan să scriu tot despre arta românească, dar e mai bine așa decât deloc. Pentru că am modificat puțin aspectul blogului cu o bară de meniu în plus, trebuie neapărat să îmi schimb header-ul. Asta după ce îmi reinstalez Photoshop-ul. Acestea fiind scrise, să trec la subiectul principal al zilei și anume Biserica Neagră din Brașov. Apropo de asta, în excursia prin țară ne-am oprit pentru o oră și în acest oraș.

Biserica Neagră (sec. XV) aparține stilului gotic și are dimensiuni excepționale: 89 m lungime și 23 m lățime. Este de tip hală cu trei nave și are un turn în colțul de sud-vest. Iniția trebuia să prezinte două turnuri deasupra vestibulului, dar n-a fost să fie.

Cele cinci portale (două pe latura de sud, două pe latura de nord și unul pe latura de vest) sunt tratate în maniera pură a goticului flamboyant, adică sunt decorate din abundență cu elemente zvelte ce dau impresia unei broderii de piatră.  Pe portalul de vest apare un dublu profil polilob care încadrează o intrare trapezoidală. Pe latura de nord, există un portal cunoscut sub denumirea de Poarta de aur, precedat de o nișă boltită, iar unul dintre cele sudice e precedat de un fel de pridvor. Pentru stilul gotic sunt specifice și contraforturile care prezintă retrageri în trepte.


De unde vine denumirea de Biserica Neagră? În anul 1689, din cauza unui incendiu devastator, a căpătat o culoare neagră. Tot atunci, din cauza deteriorărilor, s-a modificat în special sistemul de acoperire.


4 comentarii:

Anaivilo spunea...

Cat am adorat biserica asta cand am fost in Brasov. E absolut superba. Stilul gotic e stilul meu arhitectonic preferat. Si catedrala din Cluj e la fel de uimitoare D

Anca spunea...

Anaivilo, pe cea din Cluj am vazut-o cand eram mai mica si nu i-am dat importanta. Trebuie sa ajung si acolo.

Gabriela Ciobanu spunea...

Imi place foarte mult Biserica Neagra. De fiecare data cand merg la Brasov, trec si pe acolo.

Daniel spunea...

in vara asta, intr-o seara -inceputul lui august - am facut dragoste sub unul din teii din curtea bisericii.
Era aproape ora 2. Treceam grabit cu o prietena.
S-a aprins o scanteie ce s-a transformat intr-o flama.
Am stat acolo pana spre dimineata.
Din pacate, amandoi casatoriti, ne vedem mai rar...