23 iulie 2010

Ambasadorii

Nu pot încheia articolele despre Holbein, fără a prezenta pe larg capodopera sa, celebrul portret dublu al celor doi ambasadori, în care apare şi acel obiect ciudat de care pomeneam mai devreme. Îmi aduc aminte că prima data am văzut acest tablou într-o emisiune pe TVR Cultural, unde erau explicate toate simbolurile pe care le conţine. Mi s-a părut de-a dreptul fascinant.


Ambasadorii, 1533
Hans Holbein cel Tânăr
207 x 209 cm
ulei şi tempera pe lemn

Cine sunt cei doi ambasadori? Cel din partea stângă e nobilul francez Jean de Dinteville, ambasador la curtea regelui Henric al VIII-lea al Angliei, iar cel din dreapta este prietenul său, Georges de Selves, episcop de Lavour. Acesta din urmă l-a convins pe Dinteville să comande tabloul, în timpul vizitei sale la Londra, din 1533.

Cele două personaje sunt înfăţişate în mărime naturală, sprijinindu-se de o piesă de mobilier acoperită de o carpetă. Pe cele două rafturi se află o impresionantă colecţie de instrumente astrologice, de navigaţie şi muzicale, descrise de artist cu un realism impecabil. Aceste obiecte simbolizează realizările intelectuale şi spirituale ale celor doi ambasadori.

În partea inferioară a tabloului, în prim-plan, apare un obiect ciudat. Ca să-i înţelegem sensul, trebuie să îl privim din partea dreaptă a tabloului. Ne apare un craniu, realizat printr-o deformare extremă de perspectivă, numită "anamorfoză". Iniţial privirea ne este atrasă de ţinuta impunătoare a celor două personaje, alături de obiectele care le indică înalta pregătire intelectuală şi spirituală. Studiind mai bine tabloul, dăm de acest craniu deformat, prin care artistul ne aminteşte că indiferent de statut şi realizări, moartea ne va lua pe toţi.



anamorfoza

Să luăm tabloul pe bucăţele, să vedem ce mai descoperim.

Deşi sunt prieteni, între cei doi ambasadori există mari diferenţe, subliniate foarte bine de Holbein. Vestimentaţia episcopului este mai puţin colorată decât cea a prietenului său. Totodată, episcopul afişează o postură mai puţin mândră. Ni se indică şi vârsta celor doi, inscripţionată pe obiecte adecvate fiecărui personaj în parte. Vârsta lui Dinteville apare scrisă pe teaca pumnalului, iar cea a lui De Selve apare pe cartea pe care îşi sprijină mâna. Astfel, cei doi bărbaţi întruchipează cele două aspecte caracteristice Renaşterii: viaţa activă şi cea contemplativă.


Ambasadorul Dinteville

Cadranele solare indică ora şi data picturii: 11 aprilie, ora 10.30 dimineaţa.


raftul superior

Dacă privim cu atenţie globul, observăm că Holbein a scos în evidenţă zonele care acţionează în favoarea lui Dinteville. Este inclus aici numele castelului ambasadorului, Polisy, lângă Troyes. În acest loc, tabloul a fost expus prima dată.


raftul inferior

În partea stângă sus, printre faldurile draperiei, se distinge (sau ar trebui să se distingă) un mic crucifix de argint, simbolul creştin al pocăinţei şi speranţei, completând, alături de craniu, tema de memento mori a tabloului. Văd că în poză nu apare.

Acestea fiind scrise, am încheiat momentan seria articolelor dedicate lui Holbein. Trebuie să mă gândesc pe cine să vă prezint în continuare. Hm...

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 47, Editura de Agostini
sursa pozelor

P.S. Design-ul blogului nu se vede bine dacă folosiţi Internet Explorer. Mai bine folosiţi Mozilla Firefox. Acum am observat.

Niciun comentariu: