Portetul lui Leonardo
recent descoperit in sudul Italiei,
in colectia unei familii aristocratice
sursa
recent descoperit in sudul Italiei,
in colectia unei familii aristocratice
sursa
Cei doi mari artisti nu se inghiteau unul pe altul. Leonardo sustinea ca un adevarat artist isi manifesta conceptia, creativitatea si maiestria numai prin pictura, sculptura coborand-o la rangul de meserie. Michelangelo, care traia pentru a sculpta in marmura, care considera marmura adevaratul si unicul suport prin care isi putea exprima spiritul creator, a fost profund jignit de aceasta afirmatie. Totusi, isi recunosteau unul altuia talentul, dar fiecare se credea mai bun decat celalalt.
Leonardo primea comenzi mai importante decat Michelangelo si mult mai bine platite. Acesta din urma, dorind sa-si demonstreze superioritatea, a facut tot posibilul pentru obtinerea realizarii unei fresce pe peretele opus celui pe care picta Leonardo Batalia de la Anghiari, cu toate ca urma sa fie platit de trei ori mai putin decat rivalul sau.
Cele doua fresce trebuiau sa decoreze Salone dei Cinquecento din Palazzo Vecchio, Florenta. Aceasta a fost singura data cand cei doi mari artisti au lucrat impreuna. Leonardo a ales sa reprezinte cai, pe care se pricepea cel mai bine sa-i deseneze, iar Michelangelo a ales redarea corpului uman in miscare in Batalia de la Cascina.
In 1504, Leonardo a primit comanda de la gonfalonierul Piero Soderini, contractul fiind semnat de Niccolo Machiavelli. Artistul a reprezentat un moment din viata lui Niccolo Piccinino, un condotier in serviciul ducelui Filippo Maria Visconti din Milano. A desenat o incaierarea violenta de cai si oameni luptandu-se pentru victorie, in Batalia de la Anghiari.
Din pacate, dorinta artistului de a experimenta a generat o catastrofa. Leonardo a pictat pe perete cu culori de ulei si a acoperit pictura cu un strat protector gros, dintr-un amenstec de ceara. Culorile au inceput sa se scurga, iar artistul, dorind sa le usuce cat mai repede, a aprins mai multe plite cu carbuni, salvand doar partea de jos. Proiectul a fost astfel abandonat, pictura fiind acoperita de alta. A ramas o copie a lui Rubens.
Michelangelo, gandindu-se ce subiect sa aleaga pentru confruntarea cu rivalul sau, s-a oprit asupra glorioasei victorii a florentinilor in lupta cu Pisa din 28 iulie 1364. A reprezentat momentul in care soldatii florentini care se scaldau in raul Arno, au fost anuntati sa sunt atacati, grabindu-se sa isi adune armele, pregatindu-se de lupta. Acest episod i-a dat posibilitatea de a infatisa corpul uman in toata splendoarea lui. Artistul nu a terminat fresca, fiind chemat la Roma de Papa Iuliul al II-lea in 1505, pentru a-i construi mormantul.
Schitele lui Michelangelo pentru Batalia de la Cascina:
sursa poze
Doi artisti geniali, doua picturi fata in fata. Pot fi ele comparate? Daca da, cine ar fi castigat?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu