Promotorii sai sunt considerate Picasso si Braque. Imboldul, in demersul lor, li-l da Cezanne, cu propensiunea sa spre geometrizarea formei, si arta primitiva, in special sculptura negrilor africani.
Exista doua faze in evolutia cubismului si lor le corespund doua feluri de cubism: analitic si sintetic. La inceput, obiectul pictat de cubisti nu mai este infatisat, ca la realisti, dintr-un singur unghi de vedere, ci vazut simultan din mai multe unghiuri, fiind prezentat in consecinta cu mai multe fatete. Imaginea este astfel descompusa in forme poliedrice, la inceput mai mari, apoi foarte mici, ca sic and ar fi prefacuta, ca o oglinda in tandari. In acest stadiu, cubistii sunt foarte aproape de abstractionism.
Intr-o a doua faza, incearca sa recompuna imaginea, sa o sintetizeze, de unde asa-zisul cubism sintetic.
In istoria cubismului tabloul considerat un adevarat cap de serie a fost Domnisoarele din Avignon de Picasso, 1907. Au urmat panzele celebre ale aceluiasi: Femeia cu evantai, Portretul lui Ambroise Vollard, Jucatorul de carti, mai multe nature moarte, peisaje s.a.
In paralel, retras la Estaque, Braque executa si el peisaje si naturi moarte cubist, lista de artisti care adera la miscare cautand solutii asemanatoare largindu-se cu spaniolul Juan Gris, cu polonezul Marcoussis, cu Gleizes, Metzinger, Survage, Delaunay, Villon, Roger de la Fresnaye, Duchamp, Lhote, Le Fauconnier, Leger, Picabia s.a. Fireste, unui atat de larg grup de personalitati ii corespunde o larga paleta de variatiuni, mergandu-se pana la desprinderea de cubism a unor curente noi ca: raionismul, orfismul, futurismul. Si ca genuri s-au produs evolutii si diferentieri. Braque a preferat si a excelat in natura moarta, de pilda, iar Leger in redarea peisajului industrial.
Femeia in albastru
Fernand Leger, 1912
sursa: wikipedia
Un rol insemnat in compunerea imaginii l-a avut la un moment dat colajul (bucati de ziar lipite pe suprafata tabloului) si introducerea unor litere, cuvinte si sintagme. Auster, la inceput, in privinta coloritului, ca o reactive la fovism (griuri, brunuri, ocruri) in anumite variante si la diversi pictori, cubismul si-a anexat mai tarziu culoarea vie, stralucitoare, ca pe o component stilistica de baza. De asemenea, forma s-a sustras si ea geometrizarii dominatoare la inceput, evoluand spre adoptarea liniilor curbe.Fernand Leger, 1912
sursa: wikipedia
Estetica acestui curent a fost insusita inca de la inceput si de unii sculptori: Brancusi, Arhipenko, Lipchitz, Zadkin, Laurens etc. In Romania, in afara de Brancusi, care prezidase la nasterea curentului, reprezentanti au fost M. H. Maxy si Marcel Iancu.
2 comentarii:
De Marcel Iancu nu stiam. Merci! :)
:)) chiar ma gandeam la tine
Trimiteți un comentariu